پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۸۶۰
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۶ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
الهام حاتمی کارگردان و تهیه کننده برنامه « چهل تیکه » در گفت و گو با «دیباجه» مطرح کرد:

«دیباچه»- احسان انصاری:تهیه کنندگی برنامه های تلویزیونی در شرایطی که جامعه با چالش های اقتصادی مواجه است در چه وضعیتی قرار دارد؟آیا محتوای برنامه های تلویزیونی تحت تأثیر شرایط اقتصادی قرار گرفته است؟ تهیه کنندگان برای عبور از چالش های موجود از چه راهکارهایی استفاده می کنند.«دیباچه» برای پاسخ به این سوالات با الهام حاتمی تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت وگو کرده است.حاتمی تهیه کنندگی برنامه هایی مانند«چهل تیکه» و«خانه امن وطن» را در کارنامه دارد. در ادامه ماحصل این گفت و گو را می خوانید.

الهام حاتمی در این زمینه گفت:با توجه به شرایط اقتصادی که در جامعه وجود دارد شرایط کار نسبت به گذشته برای تهیه کنندگان سخت تر شده است. در این مدت دستمزدها و اجاره ها چند برابر شده و به همین دلیل شرایط بسیار سخت شده است. من حتی گاهی با خود فکر می کنم در چنین شرایطی بهتر است کار نکنم چون بیشتر ضرر می کنم.شرایط به شکلی است که یک کار را با یک مبلغ آغاز می کنید اما پس از مدتی متوجه می شوید مبلغی که برای کار در نظر گرفته اید با واقعیت فاصله دارد و به همین دلیل در پایان کار با شرایط دیگری مواجه می شوید.در فصل گذشته برنامه «چهل تیکه» همین که من موفق شدم دستمزدها را پرداخت کنم جای خوشحالی داشت.در این مدت قیمت همه چیز چندبرابر شده است. البته همه کسانی که تهیه کنندگی می کنند با این مسائل درگیر هستند و تنها مختص به من نیست.کسانی  که با شبکه نمایش خانگی کار می کنند وضعیت بهتری نسبت به تلویزیون دارند.در شرایط کنونی کار کردن در تلویزیون نسبت به گذشته سخت تر شده است.

شرایط اقتصادی برای تهیه کنندگی بسیار سخت شده است /  از فصل قبل «چهل تیکه» هیچ دستمزدی دریافت نکردم

کارگردان و تهیه کننده برنامه موفق «چهل تیکه» ادامه داد:به دلیل شرایط اقتصادی ما مجبور شدیم از برخی مسائل جانبی چشم پوشی کنیم اما محتوا را حفظ کنیم.به هر حال ما نسبت به کاری که انجام می دهیم متعهد هستیم. اگر قرار باشد در شرایط کنونی محتوا را نیز کم یا تعدیل  کنیم که دیگری چیزی برای ارائه باقی نمی ماند.بنده بعنوان تهیه کننده برنامه«چهل تیکه» باید عنوان کنم که شرایط کار به شکلی رقم خورد که من از فصل گذشته این برنامه دستمزدی برای خود برنداشتم.به هر حال برنامه آبروی تهیه کننده است و پس از ساخت برنامه کسی نمی گوید تهیه کننده پولی دریافت کرد و یا خیر و بلکه آنچه حائز اهمیت است کیفیت برنامه است.در چنین شرایطی اگر قرار بوده یک کار را سه نفر انجام بدهند، این اتفاق توسط یک نفر اما با شرایط سخت تری صورت می گیرد.ما مجبور می شویم از نیروی باتجربه کمتری استفاده کنیم و به همین دلیل سختی کار برای ما بیشتر می شود.واقعیت این است که امروز ما با تهیه کنندگی در شرایط سخت مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: تلویزیون بودجه ای را برای تهیه یک برنامه در نظر می گیرد و آن را به امثال بنده می دهد تا برنامه ساخته شود. این در حالی است که ما در حین کار با چالش های اقتصادی مواجه می شویم. به هر حال در حین تهیه یک برنامه ممکن است قیمت ها افزایش پیدا کند و به همین دلیل ما مجبور می شویم هزینه بیشتر صرف کنیم.در چنین شرایطی ما موظف هستیم ،برنامه را به کیفیت مورد نظر تلویزیون بسازیم ،حتی اگر شرایط به شکل دیگری رقم بخورد.درنتیجه ما رویکردهای دیگری در پیش می گیریم. بعنوان مثال از روابطی که داریم برای رایزنی استفاده می کنیم و یا اینکه کار را با سرعت بیشتری جلو می بریم تا مجبور نباشیم هزینه بیشتری پرداخت کنیم.با این وجود تلاش می کنیم کیفیت کار پایین نیاید و استانداردهایی که مورد نظر بوده را رعایت کنیم.

حاتمی خاطرنشان کرد:تلویزیون مانند خانه من است و من در حدود بیست سال است که در تلویزیون مشغول به کار هستم. به همین دلیل به کاری که انجام می دهم علاقه دارم و تلاش می کنم این کار را به بهترین نحو انجام بدهم.من تا زمانی که امکان داشته باشد تلاش می کنم در تلویزیون کار خوب بسازم مگر اینکه دیگر شرایط آن وجود نداشته باشد و من نتوانم کار کنم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار